תשע"ט 2018

 

 

"כשאדם כותב על השואה הוא לא כותב את המילים.

לוגו

הוא נלחם במילים. כי אין מילים לתאר את מה שהקורבנות

הרגישו כאשר המוות היה הנורמה והחיים היו נס".  (אלי ויזל)

 

תלמידים יקרים, חברי המשלחת לפולין,

אל המסע לפולין אתם יוצאים כישראלים.

המסע של כל אחת ואחד מחברי המשלחת החל משחר ילדותו באמצעות חשיפה לסרטים דוקומנטריים, לעדויות ניצולי שואה, ללימודי ההיסטוריה, לטקסים, ובאמצעות ההכנות האינטנסיביות טרום העלייה למטוס. המסע מוביל אותנו למפגש בשלושה מעגלים: בראש ובראשונה המעגל היהודי,  בו נעמוד מול שרידיה המפוארים של תרבות יהודית אדירה שאיננה עוד; המעגל השני הוא מעגל השואה – פורענות שלא הייתה כמוה, אשר פגעה אנושות בעם היהודי והפכה למצפן מוסרי לאנושות כולה; והמעגל האחרון הוא זה של פולין, מדינה שהוקמה (מחדש) לאחר מלחמת העולם הראשונה ובה חיה, עד אירועי מלחמת העולם השנייה, הקהילה היהודית הגדולה והמגוונת ביותר בעולם.

השואה היא סיפור אנושי כביר שיש בו רוע מוחלט, טוב מוחלט ומה שביניהם. האדם שחי בתקופת השואה לא ידע שזוהי שואה.  המונח שואה נקבע שנים מאוחר יותר בהיוודע היקף הזוועה. האדם בתקופת השואה חי את חיי היום יום שלו במציאות קשה ולא יציבה בניסיון לשרוד, לשמור על צלם אנוש ועל משפחתו וערכיו.

לכל אחת ואחד מכם סיבות משלה או משלו לעצם ההצטרפות למסע, אבל יש לנו גם מטרה משותפת: להבין טוב יותר את האדם ואת העולם. להתחבר לעם שלנו, להכיר בחשיבות קיומה של מדינת ישראל ולהיות רגישים לזולת.

במסע לפולין ננסה יחד להתחקות אחר הקהילות שנכחדו בניסיון אמיתי לתת יד ושם לקורבנות. לצד העובדות מתעוררות שוב ושוב שאלות קשות ומורכבות הנוגעות לטבע האדם, ובראשן השאלה כיצד התאפשרה השואה? שאלה זו ושאלות נוספות ילוו אותנו לאורך המסע ואחריו.  חלקן תיוותרנה ללא מענה ובכל זאת חשוב שנשאל, חשוב שנחשוב, ובעקבות כך ננסה להתמודד ולהפיק לקחים למען העתיד.

אנו, המבוגרים המלווים אתכם במסע משמעותי זה, מקווים כי תשכילו להקשיב, להתבונן, לשאול שאלות ולהגיע לתובנות במהלך המסע וגם אחריו. אנו כאן ללוות, להקשיב ולהגיב, לתמוך ולחבק. אין לנו התשובות לכל השאלות, אולם יש לנו רצון וכוונה להמשיך לחפש אותן מתוך האמונה כי בזכות החינוך והדיאלוג ניתן ליצור מציאות יפה, אנושית ומוסרית.

אבא קובנר (משורר, מנהיג לוחמים בגטו וילנה) כתב: "להפוך את האפר לאור תמיד" – המסר שעלינו ללמוד מהשואה איננו מצביע על אובדן ערכים, ייאוש וחוסר אמונה אלא מחזק דווקא את חיפוש הטוב שבאדם ואת קדושת החיים, כדי שנוכל לקיים את המצווה החשובה ביותר: "ואהבת לרעך כמוך".

מלווי המשלחת ואני מצפים מכם, חברי המשלחת לפולין, שתנהגו בבגרות, ברגישות, באחריות ותייצגו בכבוד את משפחותיכם, את תיכון "הראשונים" ואת מדינת ישראל.

 

           שיהיה לכולנו מסע מוצלח, מכבד ומשמעותי,

           סיגל פרדו, ראש המשלחת

היום הראשון למסע – ורשה 22.10

בית הקברות היהודי, הגטו, מסלול הגבורה ואנדרטת רפפורט.

 

היום השני למסע – טיקוצ'ין – יער לופוחובה

היינו בבית הכנסת בטיקוצ'ין – ניסינו לשחזר מעט את קולות השירה

הטקס בטרבלינקה

 

היום השלישי למסע – מיידנק

 

היום הרביעי למסע – קיילצה וביקור בשרידי בית הכנסת שנחרב בדז'יאלושיצה

 

היום החמישי למסע – ביקור בטרנוב וקבלת שבת

 

היום השישי למסע – יום שבת ביקור בגטו בקרקוב

קרקוב

 

היום השביעי למסע – אושוויץ בירקנאו