מקצועות הקולנוע הם ברמת 5 יחידות לבגרות{מקצוע בחירה מוגבר}

תלמידי המגמה לומדים על אמנות הקולנוע בהיבטיה העיוניים והמעשיים  גם יחד. כל תלמיד מוצא תחום במגוון העשייה הקולנועית, אשר בו הוא מגלה עניין וביטוי לכישרונו.

כל סרטי הגמר של כל הפקה מוקרנים בערבים חגיגיים בסינמטק הרצליה..

בצד הרחבת ההשכלה הכללית והעשייה הביצועית, לימודי הקולנוע גם מקנים לתלמידים נורמות של אסרטיביות, אחריות ועבודת צוות.

באמצעות העשייה הקולנועית – התסריט, הצילום, הבימוי, התאורה העריכה ,הסאונד וכו' –  ניתן לכל תלמיד במגמה להביע בדרך ייחודית רעיונותיו ומכלול תחושות – ככמיהות, אהבות, ביקורת חברתית והתבוננות פנימית.

המקצועות הנלמדים:
קולנוע עיוני:

לימודי הקולנוע העיוני מספקים לתלמידי המגמה הכרות מעמיקה עם יצירות קאנוניות ועם בימאים פורצי דרך שהפכו את הקולנוע לאמנות הפופולארית החשובה ביותר. במהלך הלימודים יתוודעו תלמידי המגמה לתחנות היסטוריות חשובות ומשמעותיות בהיסטוריה הקולנועית, לבימאים ויוצרים ששינו את ההיסטוריה הקולנועית, ולתיאוריות מרכזיות בחקר הקולנוע. תוכנית הלימודים בנויה על פי מדרג תלת-שלבי בהשראת תוכניות הלימוד של המחלקה לקולנוע באוניברסיטה הפתוחה ועל פי הנחיות משרד החינוך.

שכבת י': 

התמקדות בתפישה התיאורטית הבלשנית ובתפישת הקולנוע כשפה על פי אנדרה באזין, ופרדיננד דה סוסור תוך הכרות עם אמצעי המבע הקולנועי: צילום, עריכה, קומפוזיציה, מיזנסצינה סאונד, ונרטיב.

שכבת י"א:

הכרות עם תחנות יסוד ונקודות ציון היסטוריות בתולודות הקולנוע כדוגמת: הפורמליזם הסובייטי, האקספרסיוניזם הגרמני והקולנוע האילם.

התמקדות בז'אנרים ובסגנונות הקולנועיים שהתפתחו בהוליווד הקלאסית ומעבר לה כדוגמת: המערבון, המחזמר, סרטי המלחמה, סרטי הגנגסטרים והפילם נואר.

 

שכבת י"ב:

הכרות מעמיקה עם אוטרים קלאסיים ועכשווים, עם יוצרים ויוצרות ששינו את הקולנוע והפכו אותו לאמנות הפופולרית החשובה ביותר במאה ה-20 כדוגמת: פרנסואה טריפו, ז'אן לוק גודאר, אלפרד היצ'קוק, ווס אנדרסון, והאחים ג'ואל ואיתן כהן.

ניתוח יצירות קולנועיות קאנוניות תוך יצירת סינתזה בינן לבין בין תיאוריות פורצות דרך מתחומי הפסיכואנליזה, המגדר, הספרות והפילוסופיה. הכרות עם חוקרים וחוקרות כדוגמת: זיגמונד פרויד, קת'רין מקינון, ג'ודית באטלר, ג'וליה קריסטבה ומישל פוקו.

קולנוע מעשי: תסריטאות, בימוי, צילום, עריכה, הפקה וניהול, תאורה, סאונד, משחק מול מצלמה.תלמידי המגמה מפיקים מספר פרויקטים שונים במהלך לימודיהם.

כל פרויקט מותאם לשכבת הגיל אשר מבצעת אותו, ולאורך שנות הלימוד נוצר תהליך של התפתחות רעיונית ,הפקתית וטכנית הצומח באופן הדרגתי משנה לשנה.

קולנוע מעשי:

שכבת י':

הפקת פרויקט של סרט דוקומנטרי, כתיבת תסריט, ימי צילום והפקה ועריכת הכתבה הטלוויזיונית בת שש דקות.

הפקת פרויקט של סרט עלילתי קצר, החל מהפקת 'שוט' בודד ועד הפקת סצנות לוידיאו קליפ עלילתי.

שכבת  י"א:

כתיבת תסריט והפקת סרט חצי גמר עלילתי  מורכב עם שחקנים ואתרי צילום מרובים  (כהכנה לסרט גמר י"ב}.

סדנת צילום ותאורה

שכבת י"ב:

הפקת סרט הגמר, החל משלב כתיבת תסריט עלילתי, ליהוק שחקנים, מציאת לוקיישנים, מציאת  חסויות, ימי צילום מרוכזים, עריכה ופוסט פרודקשן מלא/

ערב גמר מגמה – הקרנה חגיגית של סרטי הגמר בסינמטק
[/av_icon_box]

 

תכנית הלימודים בקולנוע עיוני (תשע"ח)

תוכנית הלימודים נכתבה על פי הנחיות מפמ"ר, במתכונת תוכנית הלימודים לתואר ראשון של לימודי הקולנוע באוניברסיטה הפתוחה, ובמבנה מדורג תלת-שלבי:

תלמידי השנה הראשונה – (כיתות י') – ילמדו את רכיבי המבע קולנועי, וישלטו בקודים הקולנועיים עד לרמות גבוהות של הבנה ויכולת לפענח ולפרק את מנגנוני השפה. הבנת הקולנוע כשפה, היא השלב הראשון בהכרות עם עולם הקולנוע המאפשר להכיר את רכיביה, לדבר בה ובסופו של דבר, ליצור קולנוע. נכיר לעומקם את המושגים הקשורים בצילום, עריכה, קומפוזיציה משחק, פסקול, וסאונד, המהווים חלק בלתי נפרד מן השפה הקולנועית.

הנחת העבודה שלנו קובעת שבקולנוע אין אלמנטים אקראיים, וכל בחירה של הבמאי, סתמית ככל שתיראה, מתוכננת לפרטי פרטיה ונועדה להפיק מן הצופים רגש ומחשבה. לקראת סוף השנה נעסוק לעומק במושג הנרטיב, נתוודע לסגנונות נרטיביים קולנועיים שונים ונבחן את האופן שבו התפתח הנרטיב הקולנועי מראשית ימי הקולנוע ועד היום.

לימודי הקולנוע בשנה הראשונה מאפשרים לתלמידים הרחיב אופקים קולנועיים תרבותיים והיסטוריים ולהכיר ז'אנרים וסגנונות אמנותיים (קולנוע-ארט), סרטים דוקומנטריים, קולנוע עולמי ויצירות היסטוריות בעלות ערך תרבותי ואקדמי שתרמו להתפתחות הקולנוע כצורת אמנות וכשדה מחקר, ושמטבע הדברים נגישות פחות לצופה הקולנוע המצוי. בשנה הקרובה נכיר לעומק יצירות קלאסיות עולמיות כדוגמת אוניית הקרב פוטיומקין (סרגיי אייזנשטיין) עד כלות הנשימה (ז'אן לוק גודאר) והמדבר האדום (מיכאלאנג'לו אנטוניוני), לצד יצירות מודרניות עכשוויות כדוגמת ממנטו (כריסטופר נולאן), אדפטיישן (צ'ארלי קאופמן) מלון גרנד בודפשט (ווס אנדרסון) ובייבי דרייבר (אדגר רייט).

חובות ומטלות : התלמידים מצופים להגיע לכל השיעורים ולהגיש שתי עבודות אנסין (בחופשת החנוכה ובפסח) ועבודת חקר גדולה ומקיפה בחופשת הקיץ. ציוני העבודות בשקלול נוכחות, התנהגות, והשתתפות בשיעורים מהווים כ-30% מהציון הסופי לבגרות בתחום העיוני.

תלמידי השנה השנייה(כיתות י"א) בשנה זו יערכו תלמידי המגמה הכרות עמוקה עם שתי תחנות היסטוריות חשובות בתולדות הקולנוע: הקולנוע האילם והקולנוע של הוליווד הקלאסית. הכרות עם הקולנוע האילם תאפשר לתלמידים להכיר את חלוצי הקולנוע: אדיסון, האחים לומייר, וז'ורז' מלייס, להבין את התנאים שבהם יצרו, ולבחון את הקונטקסט הפסיכולוגי וההיסטורי שמתוכו צמח הקולנוע: הופעתו של פרויד ולידתו של השיח הפסיכואנליטי, אירופה ואמריקה בין שתי מלחמות עולם, לידתן של תנועות ההמונים (נאציזם, פאשיזם) והופעתן של האידאולוגיות הכלכליות (קפיטליזם, מרקסיזם).

בהמשך נתוודע להוליווד הקלאסית שלמעשה עיצבה את הקולנוע כפי שרוב תושבי העולם מכירים אותו. נכיר את שיטת הז'אנרים, הכוכבים ואת האולפנים הגדולים, נבחן מקרוב את המנגנון ההוליוודי והתעשייתי ונתבונן בשנות הזוהר של הוליווד הקלאסית מפרספקטיבה ביקורתית. לשם כך ננתח ונכיר מקרוב מספר סרטים של שני היוצרים החשובים והמשפיעים ביותר בקולנוע האמריקאי, ואולי בעולם כולו, ג'ואל ואיתן כהן.

האחים כהן הם בפשטות, בית ספר לקולנוע. רוב סרטיהם עוסקים במודע ובאופן רפלקסיבי בקולנוע ובמנגנוניו, משקפים שליטה (מאסטרינג) מוחלטת  וידע עצום בתחומי הקולנוע והאמנויות, וחותרים תחת גבולות הז'אנר תוך הבלטת תכונותיו האינהרנטיות. אנו נתמקד בסרטי הפילם-נואר ונראה כיצד הכהנים משחקים בקונבנציות הוליוודיות. לשם כך ננתח את יחי הקיסר (2014) פארגו (1991)וביג ליבובסקי (1996).

התיאורייה המרכזית שאותה נבחן השנה היא הגישה האינטרטקסטואלית פרי הגותם של חוקר הספרות מיכאיל בכטין והפילוסופית ז'וליה קריסטבה. באמצעות ניתוח של יצירות המופת אחי איפה אתה ? (2001) נבדוק את הרב-רובדיות של היצירה ואת האופן שבו היא מתכתבת עם האודיסיאה של הומרוס, מסעות סאליבן של פרסטון סטרג'ס, והקוסם מארץ עוץ של פרנק ל.באום. בהמשך נבחן גם את הקונטקסט היסטורי, אחי איפה אתה? מאפשר דיון בשנות השפל הכלכלי הגדול בארצות הברית, בשנים האפלות של העבדות והגזענות.

חובות ומטלות: התלמידים מצופים להגיע לכל השיעורים. במהלך השנה תיערכנה שתי בחינות, כאשר הבחינה הראשונה היא בחינת בית הבנויה במתכונת אקדמית, ואילו הבחינה השנייה היא בחינה בת שעתיים במתכונת הבית-ספרית המוכרת. במהלך חופשת הפסח, יכינו התלמידים עבודת חקר עצמאית המבוססת על נושא הז'אנר, אותה יציגו בכיתה לאחר החופשה. הציונים על המבחנים והמטלות בשקלול עם נוכחות, התנהגות והשתתפות בשיעורים יהוו חלק מן הציון הסופי לבגרות (35%( שיינתן בתום השנה השלישית.

תלמידי השנה השלישית –(כיתות י"ב) – בשנה השלישית והאחרונה יעמיקו תלמידי המגמה את היכרותם עם תיאוריית האוטר ועם אוטרים קלאסיים ועכשוויים. נכיר מקרוב את בימאי הגל החדש הצרפתי פרנסואה טריפו וז'אן לוק גודאר שחוללו מהפכה בהבנת הקולנוע ובתפישתו, ושהשפעתם ממשיכה להדהד ביצירות ובעבודתם של בימאים בני זמננו. נבחן את האופן שבו קידמו את פוליטיקת האוטר ונעמיק את ההכרות עם יצירות חשובות מתקופה זו כדוגמת לחיות את חייה (גודאר) וארבע מאות מלקות (טריפו).

נערוך הכרות מעמיקה עם אוטרים מהתקופה הקלאסית (אלפרד היצ'קוק) כמו גם עם אוטרים בני זמננו (ווס אנדרסון). בשני המקרים נלמד לזהות מאפייני אוטר, תמות ואידאולוגיות מרכזיות, וסוגיות מגדריות הקשורות לעבודתם בעקבות החוקרת פרופסור סנדרה מאירי, נבחן את דמות האם בסרטים הללו באמצעות הסרטים פסיכו ומזימות בינלאומיות (היצ'קוק) משפחת טננבאום, ממלכת אור הירח ורכבת לדרג'יילינג (אנדרסון).

התיאוריות המרכזיות שבהן נדון במהלך השנה הנוכחית הן תיאוריות של קולנוע ומגדר. במסגרת זו נכיר חוקרות קולנוע פמיניסטיות כדוגמת לורה מאלווי, חוקרות מן הגל הפמיניסטי השני כדוגמת קתרין מק'ינון ופמיניסטיות של הגל השלישי כדוגמת ג'ודית באטלר.

חובות ומטלות: נוכחות בכל השיעורים, השתתפות, וכתיבת שתי בחינות. בסמסטר א' תיערך בחינת בית ואילו בסמסטר ב' תיערך בחינה במתכונת בית ספרית. במהלך חופשת הפסח יכינו התלמידים עבודת חקר עצמאית על האוטר האהוב עליהם ויציגו אותה בכיתה. משקל המטלות והבחינות בשנה זו (35%) ישוקלל בסופו של דבר כחלק מן הציון הסופי.

לסיכום:

הציון בלימודי הקולנוע העיוני מתבסס על הערכה פנימית ומהווה 50% מהציון הכולל לבגרות בקולנוע.

הציון בסוף השנה הראשונה מהווה 15% מהסך הכולל לציון הבגרות העיונית ומתבסס בעיקר על עבודות אנסין.

הציונים סוף השנה השנייה והשלישית מהווים 35% מהסך הכולל של ציון הבגרות העיונית, ומתבסס בעיקר על בחינות ועבודת חקר עצמאית.

בהצלחה, ושתהייה שנת לימודים פורייה !

דור

 

מתוך הפקות י"ב

 

ביקור בחדשות 2

כניסה למערכת