כיתות לתלמידים ולתלמידות מצטיינים, בעלי כישורי מנהיגות ורצון לפתח מיומנויות אישיות ובין-אישיות. פיתוח היכולות מתבצע באמצעות שלושה בסיסי כוח: מדעי, אישי-חברתי וערכי. יום אחד בשבוע מוקדש לפעילות ייעודית של הכיתה והמחנך/ת. הפעילויות מתואמות עם מנהלת נחשון, והן נוגעות בקשת רחבה של נושאים: מדעיים, הומניסטיים, פילוסופיים וערכיים. המסלול מבוסס על עקרונות תכנית תלפיות היוקרתית, ומותאמים לגיל תיכון בדגש על פיתוח אישי מיטבי.
רכזת כיתות המחוננים והמצטיינים (רמון/נחשון/רב-תחומית): כרמלה וינטרוב
עקרונות:
- יום ייעודי בשבוע המוקדש לתהליך לימודי, אישי וכיתתי בתוך הכיתה ומחוצה לה.
- התמקדות בשלושת בסיסי הכוח: א. השכלתי – בתחומים מדעיים, טכנולוגיים וחברתיים. ב. ערכי – ערכים אישיים, חברתיים ולאומיים. ג. אישי חברתי – פיתוח מודעות עצמית, יכולות אישיות, עבודת צוות ומנהיגות.
- כיתה אחודה בהובלת מחנך – מנהיג: בתחילת התהליך האחריות לפעילות היא של המחנך ובהדרגה עוברת אל התלמידים.
- עבודת צוות היא המפתח לפעילויות בימי נחשון מתוך אמונה ששיתוף פעולה הוא נדבך מהותי בבניית מנהיגות.
- פעילויות העשרה בתחומי ההשכלה, החברה, הרוח והאמנות משולבות בתהליך הכיתתי וכוללות סדנאות, ימי סיור וסמינרים.
- מבנה יום רמון/נחשון: י' = 6 שיעורים, יא'-יב' = 5 שיעורים.
- ש' 1 – פתיחה, אקטואליה (בהכנת התלמידים).
- ש' 2 – דיאלוג – מה עבר עלי השבוע? / נושא אישי-חברתי מסוים.
- ש' 3-4 – הצגת הנושא המרכזי (ערכים, העם היהודי וכו'). הרצאה קצרה, סרטונים, קטע קריאה, פעילות חיצונית ועוד.
- ש' 5-6 – עבודת צוותים בנושא והצגת תוצרים במליאה.
נוכחות והערכה:
הנוכחות בימי הנחשון היא חובה. אם תלמיד לא יגיע מסיבה כלשהי או יאחר, עליו לידע מבעוד מועד את המחנך ולקבל את אישורו.
פעילויות העשרה לכיתות נחשון ורמון
סדנאות – דיבייט, תקשורת, מוטיבציה, סמינרים חברתיים – ניצנה, ODT משחקי צוות ומנהיגות, הצגות (י', יא', יב'), ימי קולנוע (י', יא', יב'), סיורים היסטוריים, ימי עיון באוניברסיטה ועוד.
תנאי הקבלה:
- התחייבות התלמיד למסלול הצטיינות חברתית (מעורבות חברתית בקהילה לאורך שלוש שנים בתיכון)
- התנהגות: טובה מאד (בתעודה)
- סדנת קבלה בת שעה וחצי הכוללת פרזנטציה.
- הישגים גבוהים בתעודת מחצית א' כיתה ט', הנשמרים גם במחצית ב' כיתה ט'. לכל הפחות:
- מתמטיקה: מצוינות 70 או הקבצה א' 90
- אנגלית: הקבצה א' – 85 ומעלה
- לשון, היסטוריה, אזרחות, ספרות, תנ"ך, מדעים, פיזיקה, מחשבים – 85 ומעלה
- ממוצע ציונים כללי בתעודה – 85 ומעלה
- הצגת תעודה כתה ח'. הישגי התלמיד בכיתה ח' יובאו בפני ועדת הקבלה בעת הדיון ויילקחו בחשבון.
- התחייבות ההורים להעשרת תל"ן (תכנית לימודים נוספת) בתשלום, לאורך שלוש שנות התכנית
מספר המקומות בתכנית מוגבל. יתקבלו תלמידים שזכו בדירוג המשוקלל הגבוה ביותר מבין המתראיינים בשנתון.